De verhalenmethode bij jonge kinderen als EMDR

Hele jonge kinderen kunnen ook getraumatiseerd zijn ook al kan een kind (onder de 4 jaar) er nog geen woorden aangeven. In onze praktijk zien we veel kinderen met (gedrags) problemen of diagnoses die niet nodig zijn.

Vanuit de kinder EMDR ben ik mij hier verder in gaan specialiseren en verdiepen. En met groot succes! Graag deel ik hier wat voorbeelden en achtergrond over kinderen met een pre-verbaal trauma (ontstaan in de periode voor het 4e levensjaar en het kind er nog niet bewust woorden aan kon geven.)

Veelvuldig zie ik kinderen met radeloze ouders, mijn kind wil niet dit, mijn kind doet dat, mijn kind ….. 

Artsen kunnen vaak niets vinden, kindercoaches of therapeuten kunnen het niet vinden. Ouders die in tranen uitbarsten en het gewoon echt niet meer weten. 

Als ik dan vraag of er onderliggend trauma is weten ze dit niet altijd of zeggen ze ” Ja, maar toen was het nog zo klein/jong” Mijn voel sprieten gaan uit. Mijn standaart vraag is dan ook altijd. Hoe was je zwangerschap, hoe was de bevalling en hoe was de periode er na. En wat is er de eerste 4 jaar gebeurd in het leven van het kind?

Als ik er dan ook nog uitleg bij geef dat het brein de heftige gebeurtenissen uit het leven van het kind wel heeft opgeslagen maar er geen woorden aan kan geven. Met psycho- educatie over de werking en het opslaan in het brein zie je vaak bij ouders al iets gebeuren. En herkennen ze situaties waar ze eigenlijk nooit bij stil hebben gestaan.

Enkele voorbeelden :

-prematuur 

-couveuse

-ziekenhuis opname

-geweldige relatie ouders

-overlijden / ziekte ouders, huisgenoten, familieleden

-adoptie

-geweld overval

-(seksueel) misbruik

– …. en nog veel meer, ook waar je nog niet direct bij stil staat.

Ouders komen het liefst samen en met het kind naar de praktijk. De eerste keer maken we kennis en mag het kind lekker spelen in de praktijk. De focus ligt vooral op de ouders en zijdelings het vertrouwen van het kind te winnen. In dit traject zijn ouders van ontzettend groot belang en ben ik hun hulp nodig voor “het verhaal”. We praten over de gebeurtenissen waar het kind bij is en gewoon lekker in de ruimte aan het spelen is. Het kind krijgt wel mee waar we over praten en dat is prima, hiermee activeren we het geheugen van het kind alvast.

Voor de tweede sessie krijgen de ouders als huiswerk mee, het verhaal van wat toen is gebeurd zo uitgebreid mogelijk weer te geven. 

Maar ook aandacht besteden aan de emoties van zowel het kind als de ouders. Hierin zoeken we alle dingen die we bij een volwassen EMDR ook nodig zijn. Ouders krijgen hierbij tips hoe het verhaal opgezet kan worden.

Ruim voor de volgende sessie sturen ouders het verhaal toe zodat ik deze (desgewenst) kan aanpassen en controleer ik of alle EMDR elementen erin zitten, of het verhaal de juiste lengte bevat, positief genoeg is en nog meer inhoudelijke zaken.

In de derde sessie gaan we dan met de EMDR bij het kind (in veel gevallen starten, mits dit mogelijk is en geen ander werk als bv emotieregulatie gedaan hoeft te worden) hierin zijn de ouders actief betrokken en vervullen een rol van co-therapeut.

Een traject bij jonge kinderen is vaak een kort traject (in ernstige gevallen duurt het langer) en bestaat vaak uit 3 tot 5 sessies. In veel gevallen zien ouders al na 1 behandeling verschil.

Ouders oefenen iedere dag het verhaaltje met het kind. In sommige gevallen is nog wat nodig qua kleine opvoedkundige veranderingen/aanwijzingen.

Waargebeurde verhalen

Lees de ervaringen van diverse clienten

Binnenkort zijn de wetenschappelijke onderbouwingen over deze werking beschikbaar, waarin ook de evidentie zal worden aangetoond.

Ik volgde een VEN (Vereniging EMDR Nederland) geaccrediteerde opleiding evenals vele geaccrediteerd bij- en nascholing. De opleiding ‘Slapende honden l en II’ van Arianne Struik zijn ook succesvol doorlopen.

Let op bij het zoeken naar een therapeut of psycholoog, of die de geaccrediteerd VEN opleidingen heeft doorlopen!!! 

‘Baat het niet, schaad het niet’ is hier niet van toepassing en kunnen veel schade toe brengen.